2013/10/04

Rocklegendarens opera sparkar igång kalaset

Publicerad 12 augusti 2013

Sofia Andersson


Roger Waters sparkar igång kulturkalaset. På tisdagskvällen framför rocklegendaren, tillsammans med Göteborgs Symfoniker, sin egenskrivna opera till minne av franska revolutionen. Det unika besöket började med ett handskrivet brev till Anneli Hulthén.

Bild: Jessica Bentsen

Roger Waters är legendaren från Pink Floyd, som satte stort avtryck i musikhistorien under 70-talet. På tisdagskvällen framför han sin egenskrivna opera Ça Ira tillsammans Göteborgs Symfoniker på Götaplatsen och sparkar därmed igång Göteborgs kulturkalas.

– Jag har hört att orkestern ska vara fantastisk, jag kan knappt vänta tills jag får höra dem, säger Roger Waters, när han möter upp i Konserthuset strax innan genrepet.

Waters började 1988, tillsammans med Etienne och Nadine Roda-Gil, att utveckla idén om operan inför 200-årsjubileet av franska revolutionen. När Nadine Roda-Gil gick bort i leukemi under 1990 stannade skrivandet upp och först 15 år senare hade operan premiär i Rom. Ça Ira kretsar kring Marie Antoinettes sista år, men är också en modern berättelse om frihet.

– Franska revolutionen är ett avgörande moment i europeisk historia, då kungar för första gången blev ifrågasatta, utmanade och avrättade. Revolutionen reste tankarna om att vanligt folk har rättigheter, säger Roger Waters.

I kväll visas operan för femte gången sedan premiären. Bakgrunden till att det blev just Göteborg grundar sig i en god vänskap med Live Nations ordförande Thomas Johansson, och leder oss tillbaka till en middag i Sydney där Waters tecknade ner ett meddelande till kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén.

– Thomas sa att Göteborg hade ett kulturkalas och undrade om jag inte skulle spela där. Jag kommer inte riktigt ihåg allt, jag måste varit lite full under tillfället, men jag skrev tydligen ett brev till borgmästaren på duken. Vi drog undan sakerna från bordet och jag skrev någonting i stil med ”Kära Mrs Mayor, jag vill verkligen komma och göra operan i er stad”, säger Roger Waters och ropar på Thomas Johansson för att få reda på om brevet kom fram.

Det gjorde det.

– Jag hoppas att hon kommer, säger Roger Waters.

På lördag framför rocklegendaren Pink Floyds The Wall på Ullevi. Konceptalbumet, vars övergripande tema är social isolering från omvärlden, släpptes 1979 och har sålt i över 30 miljoner exemplar. Liveturnén säljer än i dag ut arenor, 34 år efter släppet. Hur kommer det sig?

– 30 år är en minimal period, om man ser till mänsklig historia. Det handlar om exakt samma fundamentala mänskliga rättigheter som franska revolution, som vi pratade om förut. Alla frågor är fortfarande viktiga, vart du än bor, säger Roger Waters.

– Jag var 29 år gammal när jag skrev det. Jag är en ung man som känner saker. Det är inte konstruerat, det är på riktigt.

ROGER WATERS

Ålder: 69

Karriär: Mest känd för sin medverkan i rockbandet Pink Floyd mellan 1965 och 1983. Lämnade bandet 1985, efter att det drabbats av inre stridigheter, och har släppt fyra skivor under sin solokarriär. Är sedan 2010 ute på en The Wall Live-turné.

Aktuell: Framför på tisdagskvällen sin opera Ça Ira, tillsammans med Göteborgs symfoniker, och sparkar därmed igång kulturkalaset. På lördag spelar Roger Waters The Wall på Ullevi.



No comments:

Post a Comment